Cacao goed voor bloedvaten en bloeddruk
Onderzoekers aan de gerenommeerde universiteit van Yale onderzochten het effect na van cacao op de functie van bloedvaten en bloeddruk. Men voerde het onderzoek dubbelblind en gerandomiseerd uit met 45 volwassenen met overgewicht ( gemiddelde BMI van 30).
In fase 1 vergeleek men het effect van donkere chocola ( met 22 gram cacao) met placebo.
In fase 2 vergeleek men suikervrije cacaodrank ( ook weer met 22 gram cacao) met placebo.
Bloedstroom neemt toe en bloeddruk daalt
Donkere chocola en de suikervrije cacaodrank verwijden t.o.v. placebo beiden de arteria brachialis, dat is de slagader die naar de arm gaat. Cacao verbeterde dus de bloedstroom door de arm.
De bloeddruk daalde in beide groepen t.o.v. placebo.
Ven belang is dat de metingen werden gedaan 2 uur na inname. Het effect treedt dus vrijwel onmiddellijk op.
De bloedvat functie verbeterde met de suikervrije cacaodrank meer dan met de donkere chocola. Suiker lijkt het gunstige effect van cacao op de bloedvaten dus te verminderen.
PMID: 18614724
Supplementadvies
Wil je weten welk supplement cacaoextract bevat?
Vul dan hieronder je naam en emailadres in, dan ontvang je dit supplementadvies in je mail box.
Onderwerpen: Bloeddruk, bloedvaten, Cacao, Chocola
