Epidemiologische studies suggereren een belangrijke rol van flavonoiden bij de preventie van vaatziekten. Atherosclerose wordt beschouwd als een laaggradige ontstekingsziekte. Cacao blijkt ontstekingsactiviteit te verlagen.
Onderzoek met proefpersonen
In een onderzoek met proefpersonen met een hoog risicoprofiel voor vaatziekten werd het effect van cacaoflavonoiden bestudeerd op biomarkers voor ontsteking. Biomarkers zijn in dit geval eiwitten die verhoogd raken bij ontstekingsprocessen in het lichaam. Het onderzoek betrof 42 personen van gemiddeld 70 jaar oud. Deze werden opgenomen in een zogenaamde randomized cross over trial. Dit is de beste onderzoeksopzet denkbaar.
resultaat
De activiiteit van de biomarkers VLA-4, CD40, and CD36 was significant lager in de cacaogroep. De serum concentraties van het P-selectin en het intercellular adhesion molecule-1 waren ook significant lager.
Conclusie
Men concludeert dat cacaoflavonoiden ontstekingsmediatoren verlagen en zo zou kunnen bijdragen aan bescherming tegen atherosclerose. Mogelijk is de beschermende werking van cacao te danken aan verlaging van de ontstekingsactiviteit
Am J Clin Nutr. 2009 Nov;90(5):1144-50.
19776136
Onderwerpen: atherosclerose, Cacao, Cacaoflavonoiden, vaatziekten
