Anti oxidanten gezond of gevaarlijk?

Anti oxidanten gezond of gevaarlijk?

Anti oxidanten waren onlangs weer  negatief in het nieuws. Dd 19 augustus 2009 publiceerde het tijdschrift Nature een onderzoek van Harvard University. Het persbericht is op allerlei websites terug te vinden en de KWF haast zich op haar website een duit in het zakje te doen met de berichtgeving  “Keerzijde anti oxidanten nu biologisch bewezen”.

Maar waar gaat het nu om???? Wat voor onderzoek is er verricht??? En wat betekent dit???

Eerst het onderzoek:
De onderzoeksgroep wilde weten hoe tumorcellen ( borstkankercellen) kunnen overleven buiten hun natuurlijke omgeving. Normale cellen kunnen niet overleven buiten hun eigen weefsel. Tumorcellen blijken in lab omstandigheden ook slechter te overleven als ze uit hun matrix (natuurlijke omgeving) worden gehaald. Als men kankergenen toevoegt gaat het al beter. De overleving van tumorcellen werd echter ook verbeterd door toevoegen van anti oxidanten aan de kankercellen die uit hun normale omgeving waren gehaald. Een tumorcel ontbeert een normale energieproductie door glucose verbranding. Nu blijkt toevoegen van antioxidanten (vitamine E achtigen) de energieproductie herstelt door herstel van de vetverbranding. De onderzoekers gebruikten vitamine E achtige anti oxidanten.
http://www.rsc.org/chemistryworld/News/2009/August/19080903.asp
Wat is de essentie?
- het gaat om culturen met al bestaande kankercellen
- het betreft in vitro onderzoek dus van celculturen en niet van mensen met kanker
- de kankercellen zijn uit hun normale weefsel gehaald en blijken dan een andere chemie te gaan vertonen
- in laboratorium is bij weefselonderzoek nu gebleken dan kankercellen mogelijk beter overleven als aan dit weefsel vitamine E wordt toegevoegd

Wat betekent dit?

Dat mogelijk een verklaring is gevonden voor eerder onderzoek, waaruit bleek dat gebruik van bepaalde anti oxidanten (vitamine E, vitamine A en caroteen) in hoge dosering de kans op kanker vergroot. Dit geldt niet voor vitamine C.
Het laatste is er echter nog niet over gezegd….het betreft hier slechts één onderzoek. Maar ook al is er nog niets definitief bewezen, feit blijft dat er voorzichtigheid geboden is met hoge doseringen anti oxidanten bij bestaande kanker maar ook bij gezonde mensen. Als we vitaminen uit hun verband gaan rukken, dus ontdaan van de nutriënten die deze nutriënten in hun natuurlijke omgeving vergezellen, dan geef dit niet te voorspellen effecten op onze chemie.
Ook al is er slechts één type tumorcel getest en is er slechts één type anti oxidant getest, wees terughoudend met hoge doseringen anti oxidanten zoals vitamine E, vitamine A, en caroteen.
Met het gebruik van deze stoffen dwing je je chemie mogelijk naar een verkeerde ongezonde kant. Forceren is zelden verstandig.  Al eerder bleken problemen uit publicatie van JAMA 2007, 181.000 mensen gevolgd:
Vitamine E verhoogt de sterftekans vier procent, beta-caroteen doet dat met zeven procent en vitamine A is de grootste boosdoener met een stijging van zestien procent. Vitamine C en selenium zouden op hun beurt helemaal geen gevaar vormen.

En nu?

De mantra ‘slik anti oxidanten tegen vrije radicalen klopt niet’. Inderdaad dat lijkt echt te simpel. Het jarenlange verkoopsucces van anti oxidanten komt tot mogelijk over een jaar of 10 tot een eind, als er meer onderzoek bekend is geworden. De hele voedingsindustrie moet dan zijn etiketten herzien. De term  “rijk aan anti oxidanten” is dan opeens mogelijk niet meer zo positief voor de verkoop…

Maar toch:

Oxidatie is zeker wel een probleem voor de gezondheid. De oplossing ligt alleen niet in het slikken van hoge dosis anti oxidanten, dat is inmiddels wel duidelijk. Afgezien van de kwalijke effecten waarover nog wel veel discussie zal onstaan….. de positieve effecten op onze levensduur zijn nooit aangetoond ook niet bij onderzoek met zoogdieren.
En toch zijn wetenschappers vrijwel onverdeeld van mening dat een anti oxidant rijke voeding wel gezond is. Hoe kan dat? Is dat niet tegenstrijdig? Is het niet tegenstrijdig dat hoge dosis anti oxidanten niet helpen en anti oxidant rijke voeding wel?  Klopt de vrije radicalen theorie wel?  Vrije radicalen zijn reactieve instabiele moleculen die ons DNA kunnen beschadigen en die we volgens de theorie zouden kunnen bestrijden met anti oxidanten….

Het volgende lijkt het meest waarschijnlijk.

Bij bestaande kanker kan men in bepaalde gevallen de kans op metastasering vergroten met hoge dosis anti oxidanten. Alleen vitamine C lijkt in dit opzicht vrij van blaam.
Als er geen kanker bestaat zijn vitamine A, vitamine E, en caroteen mogelijk onschadelijk. Hun nut is echter onzeker.
De effecten van groente- en fruitstoffen komen echter op een andere manier tot stand, niet (alleen) door directe anti oxidant effecten. Het meeste aannemelijk is dat deze stoffen de genen aansturen en daardoor een bescherming geven. De aanmaak van vrije radicalen daalt daardoor vermoedelijk.. en de graad van ontsteking daalt.
Feit blijft dat DNA beschadigd wordt door vrije radicalen. In plaats van anti oxidanten moeten we vermoedelijk denken aan remming van productie van deze vrije radicalen in gezond weefsel. Je moet de kanker vóór zijn. Een eenmaal bestaande kankercel heeft een andere chemie en wordt mogelijk geremd door vrije radicalen dus deze laten we met rust. Groente en fruitnutriënten kunnen gezond weefsel echter wel gezond houden door epigenetische effecten. Bekend en veelbelovende zijn de flavonoïden.

Wat wel slikken?

Oxidatie en vrije radicalen los je niet op door het slikken van anti oxidanten, je moet je genen aansturen. Je kunt de werking van je genen beïnvloeden. Slik niet blind anti oxidanten, maar gebruikt voedingsconcentraten en neem zoveel mogelijk natuurlijke producten.
Neem supplementen die geen kwaad daglicht te verdragen hebben. Het laboraroriumonderzoek naar de effecten van vitamine E op  tumorcellen zoals hierboven beschreven heeft zeker een bepaalde waarde. Men moet daarmee voorzichtig zijn. Er zijn echter ook supplementen die in vergelijkbaar onderzoek ( celculturen) juist een remming van kankercellen veroorzaken.
Zo is het geval met mangosteen ofwel mangistan. Zie (http://www.infofyt.com/read/this/110/mangosteen___mangistan__tegen_kanker_.html
Zo is ook het geval met curcuma. Deze remt kanker in laboratoriumproeven en dierexperimenten.
En zo is het geval met thee. Thee blijkt uit epidemiologisch onderzoek, dierexperimenteel onderzoek en onderzoek met mensen kanker te remmen.
En zo lijkt het geval met groente en fruit. Grote hoeveelheden groente en fruit of een extract van groente en fruit lijkt dus veilig en verstandig. Dat geldt dus ook voor thee(extract), curcuma(extract) en mangistan(extract) e.a.

Onderwerpen: , , , , , ,