Cacao verbetert de risicofactoren voor hart en vaatziekten
De hartstichting beveelt op haar website chocola aan. En dat is niet zomaar. Polyphenolen uit cacao blijken de risicofactoren voor hart en vaatziekten te verminderen. Onderzoekers onderzochten de effecten van donkere chocola op bloedvatfunctie, insulinegevoeligheid, beta-cel functie, dus het vermogen van de alvleesklier om insuline te produceren, en de bloeddruk. Dit deed men bij patiënten met een hoge bloeddruk en een verstoorde suikerstofwisseling. Negentien proefpersonen van middelbare leeftijd werden gerandomiseerd verdeeld in twee groepen. De ene groep kreeg dagelijks 100 gram donkere chocola en de andere 100 gram witte chocola. Na twee weken wisselden de groepen, zodat eventuele verschillen tussen de groepen genivelleerd werden.

Resultaat van het onderzoek:
Zwarte chocola verbeterde de insuline gevoeligheid, witte chocola deed dat niet. Zwarte chocola verbeterde de insulineresponse van de beta cellen van de alvleesklier, witte chocola deed dat niet. Zwarte chocola verlaagde zowel de systolische bloeddruk als de diastolische bloeddruk, witte chocola deed dat niet. Zwarte chocola verlaagde het totale cholesterol, met name ook het het LDL cholesterol, witte chocola deed dat niet.
Conclusie
Polyphenolen uit cacao verbeteren diverse risicofactoren voor vaatziekten:
• ze verlagen de bloeddruk
• ze verlagen het cholesterol
• ze verlagen de insuline resistentie
• ze verbeteren de werking van de insulineproducerende beta cellen van de alvleesklier
J Nutr. 2008 Sep;138(9):1671-6. PMID: 18716168
Onderwerpen: Bloeddruk, Cacao, Chocola, Cholesterol, Diabetes, Insuline, Risicofactoren, Suiker
