Twijfel over vitaminesupplementen
Er ontstaat steeds meer twijfel over het nut van een (multi)vitaminesupplement. Er zijn toenemend wetenschappelijke aanwijzingen dat vitaminepillen niet nuttig zijn en soms zelfs schadelijk.
Het nut van supplementen bestaat naar onze mening wel degelijk, maar het punt is datsupplementen van plantaardige oorsprong superieur zijn aan de (multi)vitamines die uit een fabriek komen. Een supplement van plantaardige bron kan je helpen je een oersterke gezondheid op te bouwen tot op hoge leeftijd. Een synthetisch supplement uit de fabriek meestel niet.
Waarom zou je “uberhaubt” een supplement nemen?
Daarop zijn maar 3 antwoorden mogelijk:
1. Om tekorten aan vitaminen (en mineralen) op te heffen. De vraag is dan dus: heb je tekorten?? Is je voeding deficiënt?
2. Een hogere inname van vitamine of mineralen dan de aanbevolen hoeveelheid biedt misschien voordelen.
3. Extra fytonutrienten zoals we die ook met gezonde voeding binnen krijgen, biedt voordelen.
Hieronder kun je kort en helder de betekenis van deze 3 redenen lezen. Geldt één van deze voor jou?
1. Heb je vitamine tekorten?
In 1995 verscheen een onderzoek van TNO dat nog vaak geciteerd wordt, waarvan de conclusie was: “ook al eet je volgens de voedingsnormen, dan nog heb je tekorten doordat er van bepaalde vitaminen en mineralen te weinig in onze voeding zit”. Het kon niet duidelijker. Wij leiden massaal aan tekorten, zou je denken.
De grote hamvraag is echter of deze marginale ‘tekorten’ leiden tot een andere biochemie in ons lichaam, tot een mindere gezondheid. Deze vraag wordt langzaamaan beantwoord door de wetenschap.
Conclusie: het zou kunnen dat je marginale vitamine of mineralen tekorten hebt, maar heeft dit wel consequenties? Lees verder, het antwoord volgt.
2. Biedt een hogere inname van vitaminen dan de ADH voordelen ?
De onderzoeken wijzen niet erg gunstig uit voor de (multi)vitaminen.
Een heel groot onderzoek (10.000 mensen gevolgd), de zogenaamde HALE studie, kon geen enkel positieve relatie ontdekken tussen het gebruik van vitamine of mineralen supplementen en de sterftekans.
Een Fins onderzoek onderzocht het effect van bètacaroteen. Het pakte ongunstig uit. Op alle onderzoek kun je kritiek hebben, en dus ook op dit onderzoek, maar het was hoe dan ook weer geen steun voor het gebruik van vitaminepillen.
Opvallend is dat caroteenspiegels in ander onderzoek (bv. Hale studie) wel een positief verband lieten zien. Dat wil zeggen dat hoge caroteenspiegels gepaard gingen met betere gezondheid. Slikken van caroteen pillen helpt dus niet maar hoge caroteenspiegels helpen wel. Dat lijkt heel vreemd. Hoe kan dat? De verklaring is simpel: hoge caroteenspiegels wijzen op hoog gebruik van groentes! Dus hoog gebruik van groentes beschermt. En niet het slikken van caroteen.
Een groot onderzoek in Cambridge liet zien dat met vitamine E geen invloed heeft op de sterfte aan hartaandoeningen. Het vreemde is echter dat vitamine E spiegels wel gerelateerd zijn aan een lagere sterfte. De verklaring is weer simpel. Vitamine E spiegels zonder dat men vitamine E pillen slikt zijn een goede marker voor gezonde voeding. Hoog gebruik van voeding dat vitamine E bevat beschermt, maar vitamine E pillen niet !
Hetzelfde verhaal kun je vertellen over vitamine C. Hoge spiegels aan vitamine C gaan gepaard met een betere gezondheid omdat ze een gezonde voeding weerspiegelen. Dat kan je met een pilletje vitamine C niet nadoen.
Een andere methode om het effect van vitamines te beoordelen is het bepalen van zogenaamde biomarkers in bloed. Het is tot op heden niet gelukt op deze manier overtuigend bewijs te verzamelen. Er is wel wat onderzoek dat aanwijst dat bv. inname van vitamine E een aantal biomarkers doet verbeteren, maar het is niet bewezen dat dit ook echt tot een betere gezondheid leidt.
Gezonde voeding beschermt dus, maar vitaminepillen niet!
3. Zijn extra fytonutrienten nuttig?
Extra fytonutrienten in voedingsconcentraten lijken inderdaad nuttig omdat ze in principe hetzelfde bevatten als gezonde voeding en gezonde voeding, dat werkt wel degelijk. Gezonde voeding is blijkens talloze onderzoeken van groot belang.
Mede door de juiste keuze van voeding en voedingssupplementen kun je echt een oersterke gezondheid opbouwen.
Vitamine C of een appel?
“An apple a day keeps the doctor away”. Een Engels gezegde. En de wetenschap bevestigt dit. In het wetenschappelijk tijdschrift Nature heeft een berekening gestaan waarin men een appel vergelijkt met vitamine C. Wat denk je dat je beter kunt doen? Duizend gram vitamine C slikken of een appel eten??
Er zit gemiddeld 5,7 mg vit C in een appel van 100 gram, en dat is weinig vergelen met een tablet vitamine C van bijvoorbeeld 1000 mg. Maar bedenk het volgende.
In een appel zit ook: 500 mg polyfenolen, flavonoiden en carotenoïden!
Volgens dit wetenschappelijke artikel levert dat bij elkaar evenveel anti oxidante werking als 1500 mg vitamine C!
Als je moet kiezen dan kies dan voor de appel. Waarom? Omdat de appel ook polyphenolen, flavonoiden en carotenoïden bevat die nog àndere voordelen bieden. Daarmee bescherm je je gezondheid. Bovendien werken deze fytonutrienten samen en versterken ze elkaars effect. Synergie noem je dat.
Een appel dus.
Het is simpel.
Dus
Mogelijk heb je marginale tekorten aan vitaminen of mineralen, maar het heeft geen zin dit aan te vullen met vitamine pillen of mineralen pillen.
Supplementen kunnen wel zin hebben, maar dan moet je plantaardige middelen, concentraten, gebruiken, die o.a. carotenen, polyphenolen bevatten.
Uitzonderingen
Een paar uitzonderingen zijn er wel:
1. vitamine D. Hogere inname dan de aanbevolen dagelijks hoeveelheid leidt tot een betere botdichtheid.
2. vitamine b12. Er zijn mensen die sterk neigen tot een tekort, door bv. een veganistisch dieet (geen vlees, geen vis, geen zuivel, geen ei)
3. foliumzuur, dat vrouwen die zwanger willen worden geadviseerd wordt, vanwege de preventie van spina bifida. Verder is foliumzuur van belang voor mensen met verhoogd homocysteine
4. mensen met maagdarmziekten. De opname van vitaminen en mineralen kan verslechterd zijn
5. mineraalverbindingen ter correctie van een chronische verzuring van het lichaam.
De oplossing
Het immer weerkerende advies, vanuit welke invalshoek je ook naar je gezondheid kijkt: “eet veel groente en fruit”.
Supplementen kunnen wel zinnig zijn, maar neem dan een supplement dat gemaakt is van planten, kruiden, groenten en/of fruit. Deze bevatten naast vitaminen en mineralen ook nog de zo ongelooflijk belangrijke plantenstoffen, zoals polyfenolen en carotenoïden.
Onderwerpen: Gezondheid, Mineralen, tekorten, Vitamine, vitaminen
